Sidebar

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

04
Δευ, Ιουλ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ΘΕΜΑ:     Συμμετοχή των ΕΔ στα Σχέδια Εκτάκτου Ανάγκης της Πολιτικής Προστασίας 

ΣΧΕΤ. :     α.   ΥΑ. 1299/2003 (ΦΕΚ Β΄ 423, «Έγκριση του από 7.4.2003 Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με τη συνθηματική λέξη ‘‘ΞΕΝΟΡΑΤΗΣ’’»)

                β.   Ν. 3850/2010 (ΦΕΚ Α’ 84, «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» - Κ.Ν.Υ.Α.Ε.)

                γ.   Φ. 800/373010/Σ.439/2018 (ΦΕΚ Β΄ 535, «Κοστολόγηση/τιμολόγηση παρεχομένων υπηρεσιών και οικονομική τακτοποίηση των δοσοληψιών των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.)

                δ.   Υπ. Προστασίας του Πολίτη ΥΑ 8797/2019 «4η Έκδοση του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών με την κωδική ονομασία “ΙΟΛΑΟΣ” στα πλαίσια του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με τη συνθηματική λέξη ‘‘ΞΕΝΟΡΑΤΗΣ’’») Φ.845/8/99/Σ.1404/ 24-3-1999/ΓΕΝ/Ε4-Ι

                ε.   Υπ. Προστασίας του Πολίτη ΥΑ 12189/2020 «1η Έκδοση του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Χιονοπτώσεων και Παγετού με την κωδική ονομασία «ΒΟΡΕΑΣ», στα πλαίσια του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με τη συνθηματική λέξη "Ξενοκράτης".»

                στ.  Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1041/2021/ΠΟΕΣ

                ζ.   Ερώτηση υπ’ αριθμ. πρωτ. 8487/2021 της Βουλής των Ελλήνων (ΚΚΕ)
η.   Φ. 900α/3216/17960/2021/ΥΠΕΘΑ

                θ.   Υπ.Υγείας Αρ.πρωτ. 51385/2021

                ι.    Υπ’ αριθμ. πρωτ. 127/2022/ΠΟΕΣ

                ια.  Υπ’ αριθμ. πρωτ. 931/2022/ΠΟΕΣ

  1. Με το (στ) σχετικό η Π.Ο.Ε.Σ. σε συνεργασία με την Ένωσή μας ανέδειξε καταγγελίες πολλών στελεχών του ΠΝ αναφορικά με τις συνθήκες υπό τις οποίες απασχολούνται σε επιχειρησιακές δραστηριότητες του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Προστασίας του Πολίτη στο πλαίσιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών [βλ. σχετικά (α), (δ) και (ε)].

 

  1. Αν και με το προαναφερθέν έγγραφο τα καταγγελλόμενα προσεγγίστηκαν πρώτιστα από την πλευρά της επαγγελματικής υγείας και ασφάλειας που, σύμφωνα με τον Κ.Ν.Υ.Α.Ε. ([β) σχετικό] έχει υποχρεωτική εφαρμογή και στις ΕΔ (ως άρθρο 2, παρα.2 του ιδίου), πλέον τόσο από τις πληροφορίες που διαρκώς μας καταφθάνουν, όσο και από τα γεγονότα που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, διαπιστώνουμε ότι το πρόβλημα, δυστυχώς, έχει αναβαθμιστεί.

 

  1. Τον περασμένο Ιανουάριο το προσωπικό του ΠΝ χρησιμοποιήθηκε για τις εργασίες εκχιονισμού στην Αττική Οδό [βλ. σχετικό (ι)], εμφανώς πέραν των υφιστάμενων θεσμικών προβλέψεων, αφού η εργασία των στρατιωτικών ουσιαστικά υποκατέστησε τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου. Πιο συγκεκριμένα, όπως μας έχουν μεταφέρει στελέχη που ενεπλάκησαν στις ανωτέρω διαδικασίες [και σε συνέχεια όσων έχουμε αναδείξει για τις πυρκαγιές του καλοκαιριού ως σχετικά (στ) έως (θ), τα οποία επί της ουσίας έχουν μείνει αναπάντητα]:

                α.   Στο προσωπικό είτε δεν είχε χορηγηθεί ο απαιτούμενος για τις συγκεκριμένες κλιματικές συνθήκες εξοπλισμός, είτε ήταν ανεπαρκής (συμπεριλαμβανομένης ένδυσης/υπόδησης).

                β.   Το προσωπικό αναγκάστηκε να περπατήσει απόσταση άνω των δέκα (10) χιλιομέτρων από την στιγμή που αποβιβάστηκε από τα οχήματα του ΠΝ.

                γ.   Το όχημα του ΠΝ που μετέφερε στο προσωπικό (και στο οποίο είχαν εναποτεθεί τα προσωπικά αντικείμενά του) χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά πολιτών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αναγκαστεί το προσωπικό να κουβαλάει και τα προσωπικά του αντικείμενα καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών.

                δ.   Δεν υπήρξε μέριμνα για φαγητό: το προσωπικό, παρόλο που βρισκόταν σε διατεταγμένη υπηρεσία, αναγκάστηκε να σιτιστεί με ίδια έξοδα σε διαθέσιμα καταστήματα.

                ε.   Δεν υπήρξε μέριμνα για ξεκούραση, ούτε μέρος με θέρμανση για ανάπαυση λόγω των συνθηκών.

 

  1. Ωστόσο, σα να μην αρκούσε η ισχύουσα κατάσταση εν όψει της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου, τα στελέχη των ΕΔ συνολικά, πληροφορήθηκαν με τον πλέον επίσημο τρόπο, και μάλιστα σε δύο φάσεις, τόσο για την ποσοτική, όσο και για την ποιοτική «αναβάθμιση» της συμμετοχή τους στις καταστάσεις εκτάκτων αναγκών και συγκεκριμένα:

                α.   Πρώτα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης στην ΕΡΤ του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Προστασίας του Πολίτη, κ.Στυλιανίδη, την 21 Απριλίου 2022, ο οποίος προανήγγειλε την αύξηση στις περιπολίες δασοπροστασίας.

                β.   Ακολούθως, με το ενημερωτικό σημείωμα από 26 Μαϊου 2022 που δημοσιεύθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του κ.Πρωθυπουργού και αφορούσε σύσκεψη εργασίας με πλήθος φορέων (https://primeminister.gr/2022/05/26/29427) και το οποίο αναπαράχθηκε σχεδόν από το σύνολο των ΜΜΕ, έλαβε χώρα σύσκεψη όπου ελήφθησαν σειρά από αποφάσεις σχετικά με την επαύξηση των αρμοδιοτήτων των στελεχών των ΕΔ, υποκαθιστώντας τις αρμοδιότητες του Πυροσβεστικού Σώματος και της Ελληνικής Αστυνομίας [βλ. σχετικό (ια)].

 

  1. Δυστυχώς είμαστε αναγκασμένοι να πρέπει να μεταφέρουμε για μια ακόμα φορά την απογοήτευση και αγανάκτηση των στελεχών του ΠΝ, τα οποία διαισθάνονται ότι και φέτος θα έχουμε «μια από τα ίδια» όπως χαρακτηριστικά μας λένε, κάνοντας παράλληλα λόγο για εμπαιγμό.

 

  1. Τα στελέχη του ΠΝ, πληρώματα των Πλοίων και των Υπηρεσιών, έχουν αποδείξει κατ’ επανάληψη τον επαγγελματισμό και το υψηλότατο επίπεδό τους, συμπεριλαμβανομένης της ετοιμότητάς τους με αποκορύφωμα το καλοκαίρι του 2020. Την ίδια στιγμή, όμως, βλέπουν ότι το ενδιαφέρον της Πολιτείας στα πρόσωπά τους περιορίζεται μόνο στην αύξηση των αρμοδιοτήτων τους και την επιβάρυνση της καθημερινότητάς τους (κατά το δυνατόν με το αζημίωτο), σε συνδυασμό με την αδιαφορία για τα δικαιώματά τους τα οποία βλέπουν διαρκώς να καταπιέζονται με διάφορες αιτιολογίες.

 

  1. Θεωρούμε κρίσιμο να γίνει αντιληπτό ότι τα στελέχη του ΠΝ, είτε ταξιδεύουν μεγάλο μέρος του έτους (εάν πρόκειται για πληρώματα Πλοίων), είτε απασχολούνται σε ιδιαίτερα μεγάλο εύρος απαιτήσεων (που δύναται να συμπεριλαμβάνει και μετακινήσεις εάν πρόκειται για προσωπικό Υπηρεσιών). Είναι προφανές ότι ένα Πολεμικό Πλοίο δεν τίθεται σε ετοιμότητα επειδή απλώς έτσι προβλέπεται, αλλά επειδή υπάρχει ένας τεράστιος μηχανισμός που μεριμνά διαρκώς γι’ αυτήν και ο μηχανισμός αυτός είναι το σύνολο του προσωπικού του ΠΝ που εργάζεται αδιάκοπα. Κι αν το σύνολο του προσωπικού γνώριζε τις ιδιαιτερότητες του ΠΝ (ταξίδια) κατά την είσοδό του σε αυτό, είναι βέβαιο ότι η απασχόληση σε αλλότριες υποχρεώσεις (και δίχως να μας απασχολούν οι λόγοι για τους οποίους γίνεται αυτό, όπως η ενδεχόμενη έλλειψη προσωπικού σε άλλους φορείς) είναι βέβαιο ότι δεν συμπεριλαμβάνονταν στους όρους και προϋποθέσεις της σύμβασης εργασίας.

 

  1. Επιλέγουμε να μην επεκταθούμε στην παρούσα φάση περαιτέρω στα πολυεπίπεδα προβλήματα που δημιουργεί η ανωτέρω αντιμετώπιση, αλλά δεσμευόμαστε να το πράξουμε προσεχώς διότι τα μηνύματα που μας καταφθάνουν σχεδόν καθημερινά κρίνουμε ότι είναι ανησυχητικά και πρέπει να γίνει αντιληπτή η απογοήτευση του προσωπικού σε όλο το εύρος της.

 

  1. Εκτιμούμε δε, ότι το προσωπικό του ΠΝ και των ΕΔ γενικότερα δεν μπορεί να χρησιμοποιείται διαρκώς ως η εύκολη και δωρεάν λύση που έμμεσα χρησιμοποιείται για τη διαιώνιση του προβλήματος (ήτοι τη μη πρόσληψη προσωπικού σε έτερους φορείς, όπως το ΠΣ). Επίσης, θεωρούμε ότι πρέπει, επιτέλους, η ενημέρωση του προσωπικού του ΠΝ να σταματήσει να γίνεται μέσω ΜΜΕ και αξιωματούχων άλλων Υπουργείων: αν μη τι άλλο τέτοιες εξαγγελίες επηρεάζουν την προσωπική ζωή και τον οικογενειακό προγραμματισμό των στελεχών, τα οποία δικαιούνται καλύτερης αντιμετώπισης από ένα (ακόμα) φιλικό χτύπημα στην πλάτη.

 

  1. Κατόπιν των ανωτέρω και με δεδομένο ότι ήδη διανύουμε την αντιπυρική περίοδο, παρακαλούμε για την περαιτέρω ανάδειξη του θέματος προκειμένου να υπάρξει σε πρώτη φάση η άμεση αποδέσμευση των στελεχών του ΠΝ κατ’ αρχάς από τις προσφάτως εξαγγελθείσες υποχρεώσεις που σχετίζονται με τις δασικές περιπολίες, με απώτερο σκοπό τη γενικότερη αποδέσμευσή τους από κάθε άλλη τέτοιου είδους υποχρέωση.

       

  1. Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.