Sidebar

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

27
Σαβ, Απρ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΘΕΜΑ : Δελτία Ταυτότητας Στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων


ΣΧΕΤ : α. Ν.4609/2019 (ΦΕΚ Α΄ 67, «Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις.»)


           β. Διάταξη (άρθρο) «31» στο σχέδιο νόμου του Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών και την τροποποίηση της οδηγίας 2000/31/ΕΚ («Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες»).


1. Σε συνέχεια των διατάξεων του άρθρου 40, ανωτέρω (α) σχετ., θεσπίστηκε ότι για το μόνιμο στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, τους επαγγελματίες οπλίτες μετά την ορκωμοσία τους, τους σπουδαστές των ανώτατων στρατιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των ανώτερων στρατιωτικών σχολών υπαξιωματικών και για τους οπλίτες βραχείας ανακατάταξης εκδίδεται δελτίο ταυτότητας, ίσης αποδεικτικής ισχύος με τα δελτία αστυνομικής ταυτότητας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του ως ταξιδιωτικού εγγράφου.

2. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του άρθρου «31», ανωτέρω (β) σχετ., σκοπείται η εισαγωγή νέων κανόνων δικαίου, συναλλαγής των πολιτών (και των στρατιωτικών) με το δημόσιο.

3. Ως εκ τούτου, με την όμοια αιτιολογική έκθεση, θεσπίζεται η οριζόντια και καθολική αντικατάσταση του φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών από το ψηφιακό αντίγραφο του δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών. Το ψηφιακό αντίγραφο δημιουργείται σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr - ΕΨΠ) και λαμβάνεται από τον δημόσιο υπάλληλο που χειρίζεται την υπόθεση του πολίτη ως ψηφιακό έγγραφο σε μορφή pdf. Με την ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή εισάγεται μία σύγχρονη,
καινοτόμα ψηφιακή υπηρεσία προς τους πολίτες που αναβαθμίζει το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών για το σύνολο του δημοσίου. Επιπλέον, δημιουργούνται συνθήκες ελαχιστοποίησης της διακίνησης και τήρησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των πολιτών από πολλαπλές υπηρεσίες σε πολλαπλάσια αντίγραφα. Με τον τρόπο αυτόν, επιτυγχάνεται η μετάβαση σε μία σύγχρονη και ασφαλή υπηρεσία με έμφαση στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και στην ενίσχυση της ασφάλειας της φυσικής ή ηλεκτρονικής συναλλαγής με τον έλεγχο εγκυρότητας του ταυτοποιητικού εγγράφου κατόπιν διαλειτουργικότητας με το Μητρώο Ταυτοτήτων Ελλήνων Πολιτών της Ελληνικής Αστυνομίας.

4. Λαμβάνοντας υπόψη ότι, το υπό δημόσια διαβούλευση και υπό εισαγωγή του για συζήτηση και ψήφιση του, με την κείμενη νομοθετική διαδικασία από το Ελληνικό Κοινοβούλιο εν λόγω άρθρο (β) σχετ., εισαγάγει νέες κανονιστικές διατάξεις, μη «διακριτικής ευχέρειας» από τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης και συγκεκριμένα:.

«Άρθρο 31 Υποβολή ψηφιακού αντιγράφου του δελτίου ταυτότητας σε φορείς του δημόσιου τομέα 1. Στις συναλλαγές φυσικών προσώπων με φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), για τη διεκπεραίωση των οποίων υπάρχει υποχρέωση υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 127/1969 (Α’ 29), ως δικαιολογητικού, η υποβολή του φωτοαντιγράφου διενεργείται αποκλειστικά με τη χρήση της ψηφιακής υπηρεσίας της παρ. 2 του παρόντος.

2. Το ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών δημιουργείται σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr - ΕΨΠ). Η είσοδος στην εφαρμογή επιτρέπεται σε δημοσίους υπαλλήλους, κατόπιν αυθεντικοποίησης με Κωδικούς Δημόσιας Διοίκησης, σύμφωνα με την υπό στοιχεία 29810ΕΞ2020/23.10.2020 απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Β’ 4798), όπως εκάστοτε ισχύει. Για τη δημιουργία του ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών απαιτείται ο προσδιορισμός:

α) της διαδικασίας, για την οποία ζητείται το αντίγραφο,

β) του αριθμού αιτήματος του πολίτη,

γ) του αριθμού δελτίου ταυτότητας του πολίτη,

δ) των τριών πρώτων γραμμάτων του επωνύμου, του ονόματος και του πατρωνύμου του πολίτη και

ε) του έτους γέννησης του πολίτη. Προϋπόθεση για την έκδοση του ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών είναι η επαλήθευση:

α) της ορθότητας των στοιχείων των περ. (γ), (δ) και (ε) του τρίτου εδαφίου και


β) της ισχύος του δελτίου ταυτότητας του πολίτη, μέσω διαλειτουργικότητας με το Μητρώο Δελτίων Ταυτοτήτων Ελλήνων Πολιτών της Ελληνικής Αστυνομίας.

3. Στο ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών περιλαμβάνονται τα ακόλουθα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών:

α) αριθμός δελτίου ταυτότητας,

β) ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες,

γ) πατρώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες,

δ) μητρώνυμο με ελληνικούς χαρακτήρες,

ε) ημερομηνία γέννησης,

στ) τόπος γέννησης,

ζ) ημερομηνία και αρχή έκδοσης και

η) φωτογραφία του κατόχου.

Η άντληση των στοιχείων του πρώτου εδαφίου πραγματοποιείται από το Μητρώο Δελτίων Ταυτοτήτων Ελλήνων Πολιτών της Ελληνικής Αστυνομίας, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 47 του ν. 4623/2019 (Α’ 134), το άρθρο 84 του ν. 4727/2020 (Α’ 184) και την Πολιτική Ορθής Χρήσης των διαδικτυακών υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

4. H αποθήκευση του ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών δύναται να πραγματοποιηθεί και σε μορφή αρχείου pdf, το οποίο φέρει μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης της παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020 σε αλφαριθμητική μορφή και σε μορφή κωδικού QR, και έχει ισχύ φωτοαντιγράφου των στοιχείων του δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών.».

5. Το γεγονός του ότι:

α. Μέχρι και σήμερα δεν έχει, εξ όσων γνωρίζουμε, ξεκινήσει κάποια ενέργεια προκειμένου να εκδοθεί και χορηγηθεί το με το (α) σχετ., ως άνω δελτίο ταυτότητας, στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.

β. Με δεδομένο ότι το (β) σχετ. άρθρο, πρόκειται να εισαγάγει νέες κανονιστικές διατάξεις δικαίου, μη «διακριτικής ευχέρειας» από τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, οι οποίες δεν μπορούν να εφαρμοσθούν από μερίδα υποκειμένων (στρατιωτικούς), καθώς μέχρι και σήμερα τα δελτία ταυτότητάς τους δεν βρίσκονται στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr - ΕΨΠ) και μάλιστα μη υπαιτιότητάς τους.

γ. Το ότι οι συγκεκριμένες πράξεις, δέσμιας αρμοδιότητας από τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, δεν θα μπορεί να εφαρμοστούν για το σύνολο των
Ελλήνων Πολιτών (σ.σ. στρατιωτικούς), με αποτέλεσμα αυτοί να μην μπορούν να συναλλασθούν με το δημόσιο.

6. Παρακαλούμε όπως τύχουμε ενημέρωσης, αναφορικά με την πορεία της εφαρμογής του (α) σχετ. νόμου, που αφορά την πορεία της έκδοσης δελτίου ταυτότητας μας, ίσης αποδεικτικής ισχύος με τα δελτία αστυνομικής ταυτότητας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του ως ταξιδιωτικού εγγράφου ώστε εν συνεχεία να ενημερώσουμε και τις/τους συναδέλφους μας.


7. Σας ευχαριστούμε και παρακαλούμε για τις ενέργειες σας.